Work together,

Think together

Work togheter,
Think togheter

Partners

Hoe vestigt u zich in Vlaanderen vanuit Europa?

 

  1. Ziet u een verschil in benadering inzake rekrutering tussen Europa en Vlaanderen/België ?

De procedures inzake rekrutering in Frankrijk bevoorbeeld en België vertonen sterke gelijkenissen.  Onze Franse klanten waarderen ons marktinzicht wanneer we hen begeleiden in dit proces.

Inderdaad, voor functies waar er een gebrek aan kandidaten is zullen we een direct search advizeren, voor minder gespecialiseerde profielen zal een advertentie volstaan.

In Vlaanderen evenwel is er sprake van een quasi volledige tewerkstelling. In 2019 kende het slechts een werkloosheidspercentage van 3,5 %. Daarvoor zijn er een aantal verklaringen : de veroudering van de werkzame populatie, de kwaliteit van het onderwijs en de strategie van continue vernieuwing die veel bedrijven hanteren. Deze elementen oefenen een sterke invloed uit op de manier waarop er succesvol gerekruteerd kan worden binnen de doelgroep van Vlaamse werknemers.

Een tweede element dat de selectie sterk beinvloed is de kennis van het Nederlands wanneer men Vlaamse profielen wenst te bereiken. Doorgaans, wanneer onze franse klanten zich vestigen in Belgie hanteren ze twee strategien. Of ze rekruteren een franstalige manager want dat versnelt de  communicatie met het moederhuis of ze rekruteren een Nederlandstalige manager om er zich van te verzekeren dat ze het zakelijk potentieel van Vlaanderen volledig kunnen benutten. De rekrutering van een tweetalig profiel blijft een optie maar de perfect tweetalige kandidaat blijft een uitzondering.

Een derde element dat onze franse klanten soms verrast is het verschil in communicatie- en managementstijl in Vlaanderen.  Zonder karikaturaal te willen overkomen staat het « élan » en het enthousiasme van de fransen soms in schril contrast met de meer stugge natuur en directe stijl van de Vlamingen. Hetzelfde geld op het niveau van management. Vlamingen hechten belang aan én waarderen een grote mate van autonomie in de uitvoering van hun job. In ruil daarvoor bieden ze graag een grote flexibiliteit aan. Dit heeft te maken met het feit dat ze bevraagd worden op de arbeidsmarkt en veelal hun job kunnen kiezen. De Vlaamse werknemer zal bijgevolg elk voorstel sterk afwegen, wat onze Franse klanten soms verrast.

 

  1. Welke advies heeft u in petto voor Franse bedrijven die succesvol wensen te rekruteren in Vlaanderen ?

Het gezegde wil dat wanneer het regent in Parijs het druppelt in Brussel. Vlaanderen daarentegen is de regio die op de breuklijn ligt met Noord-Europa en waar er een meer angelsaksische benadering heerst. Wie het Nederlands niet beheerst zal eerder in het Engels bediend worden dan in het Frans.

Een eerste stap in het succesvol rekruteren van de Vlaamse medewerker is het beschikken over een gedetailleerde, Nederlandstalige functiebeschrijving of advertentie. Het arbeidscontract dient in het Nederlands te worden opgesteld en het salarispakket dient compatibel te zijn met wat er in de regio gangbaar is. Daarin onderscheiden Vlaanderen en Belgie zich van Frankrijk. Een salaris aangevuld met een ruim pakket extra-legale voordelen vermindert immers substantieel de belastingen op het Belgische inkomen. Dit gezegd zijnde is dit niet een reden om een bescheiden salaris aan te bieden. Tweetalige kandidaten blijven immers gegeerd en hun salarispakket is navenant.

Naast het salarispakket hechten de kandidaten een bijzonder belang aan de impact van hun woon-werk verkeer. Ter compensatie van hun flexibiliteit wordt telewerk sterk gewaardeerd. Salesmanagers die opereren in Belgie en Vlaanderen hechten belang aan duidelijke objectieven en waarderen de autonomie waarmee ze deze mogen bereiken.  Een succesvolle integratie van de werknemer wordt tenslotte verzekerd door regelmatige contacten en duidelijke feedback van hun franse collega’s.

In de keuze van hun werkgever zijn kandidaten gevoelig voor de uitstraling van een bedrijf. Branding van het merk van de werkgever via zijn website en sociale media maakt tevens deel uit van een succesvolle rekruteringstrategie.

Zich laten bijstaan in dit proces verzekert tijdwinst én garandeert een goede communicatie tussen alle betrokken partijen waardoor ontgoochelingen vermeden worden.

 

  1. Zijn er specifieke moeilijkheden aan het rekruteren voor een frans bedrijf ?

Nee, elke vorm van ondernemerschap wordt in Vlaanderen enthousiast onthaald. Het is een regio waarin van oudsher ondernemerschap gewaardeerd wordt. Doorheen de geschiedenis werd duidelijk dat Vlamingen zich goed kunnen aanpassen. Na de Spanjaarden, de Nederlanders, de Fransen en Duitsers merken we nu ook dat Vlaanderen gegeerd word als handelspartner in Azie. Wie duurzame tewerkstelling creëert zal in de Vlaming een geëngageerde, polyvalente, goed opgeleide en meertalige werknemer vinden. Een bedrijf dat beschikt over een inplanting in Vlaanderen verankert zijn exportmogelijkheden.

 

  1. Hebt u nog een laatste advies voor ons ?

Het rekruteringslandschap is de laatste jaren sterk veranderd. Wie zich tot Vlaams talent richt dient niet alleen te beschikken over state-of-the-art rekruteringstools maar moet ook waken over waar én de manier waarop er gecommuniceerd word teneinde tijdwinst te boeken én de harten der Vlamingen te winnen.

Nouvel élément

Nouvel élément

Vacatures
Er zijn momenteel geen vacatures aanwezig
Wij gebruiken cookies om het gebruik van onze sites door de gebruiker te verbeteren. Door op 'Ja, ik accepteer cookies' te klikken, of door te blijven surfen, aanvaardt u deze cookies.
Dit zijn cookies die nodig zijn voor het gebruik van de site die geen persoonsgegevens verzamelen.