|
|
Drie vragen aan Stéphanie Leclère, Leclère & Consultants
1. Wat is de meerwaarde van diversiteit op de werkvloer? “Diversiteit maakt vandaag deel uit van employer branding: bedrijven worden beoordeeld op hun maatschappelijke meerwaarde, en dat beïnvloedt hun succes in het aantrekken van getalenteerde, geëngageerde en gemotiveerde medewerkers. Wanneer een bedrijf door diversiteit hoog in het vaandel te dragen de samenleving correct weerspiegelt, voelen werknemers en klanten er zich thuis. Die tevredenheid is de motor van hun succes.” 2. Is ons land op dat vlak een goede leerling? “Binnen knelpuntberoepen zien we dat werkgevers probleemloos diversiteit omarmen, zolang de werknemer in kwestie zijn job goed doet. Het gebeurt nog zelden dat werkgevers subtiel hun voorkeuren doorgeven. Als het toch gebeurt, is dit vooral bij searchopdrachten, waarbij de parameters van een job niet gepubliceerd worden. Als land zijn we misschien geen schoolvoorbeeld, maar onze Belgische ondernemers leren snel bij.” 3. Hoe kom je als bedrijf tot een evenwichtige, diverse groep medewerkers? “Dat hangt af van de grootte van een bedrijf. Buschauffeurs aantrekken voor een overheidsbedrijf is iets anders dan discreet een kaderlid benaderen in opdracht van een KMO. Het is het engagement én de voorbeeldfunctie van de werkgever of de ondernemer die baanbrekend zijn, met de overheid die hierin regulerend kan zijn. Maar de bottom line is dat diversiteit bij onszelf begint.” |
|